Tuesday, November 05, 2013

جنون در 4.48، جلد آخر مجموعه آثار سارا کین




جنون در 4.48
نوشته سارا کین
مجموعه آثار نمایشی سارا کین
جلد پنجم و پایانی
انتشارات گیلگمیشان
پاییز 1392

سارا کین[1]، در سوم فوریه‌ی 1971 در انگلستان متولد و در 20 فوریه‌ی 1999 درگذشت. نمایشنامه‌های او به مسأله‌ی عشق و رستگاری، علایق جنسی، رنج، درد، شکنجه و سرانجام موضوع مرگ می‌پرداختند. او از مهم‌ترین نمایشنامه‌نویس‌هایِ پست‌مدرن و آوان-گارد در قرن بیستمِ انگلستان حساب می‌شد. در آثار او نثر اهمیت فراوانی دارد و جنبه‌هایی شاعرانه پیدا می‌کند. او از زبانی سنگین و کهن استفاده می‌کند، به کنکاش در فرم‌های نمایشی مشغول شده است و بر روی صحنه‌ی تئاتر، تصویرهایی افراطی خشن و جنسی را به نمایش می‌گذارد. کین در طول عمر خود پنج نمایشنامه نوشت، یک فیلم کوتاه با نام پوست[2] و دو مقاله در روزنامه‌ی گاردین منتشر ساخت.
جنون در 4.48 / 4.48 Psychosis
این نمایشنامه زمانی کوتاه قبل از مرگ سارا کین کامل شد و بعد از مرگ وی در سال 2000 به روی صحنه رفت. نمایشنامه را جیمز مک‌دونالد در رویال کورت برای نخستین مرتبه اکران کرد. این اثر،‌ کوتاه‌ترین و در عین حال پراکنده‌گوترین اثر سارا کین است. این اثر پلات و شخصیت‌پردازی را کنار می‌گذارد و در کل به جز صدایی از راوی، اشاره نمی‌کند چه تعداد هنرپیشه برای اجرا لازم است. نمایشنامه در زمانی نوشته شده است که سارا کین از افسردگی عمیق رنج می‌برد و تلاش‌های او و دیوید گریگ را دنبال می‌کند که در سوژه‌ی «ذهن روان‌پریش» کار می‌کردند. گریگ می‌گوید این زمان 4.48 اشاره به زمانی دارد که سارا کین در اوج افسردگی‌اش، مرتب صبح‌ها از خواب می‌پرید و بیدار می‌ماند. سارا کین مدتی بعد از نوشتن این نمایشنامه، خودش را دار زد.



[1] Sarah Kane
[2] Skin

2 comments:

  1. هنوز فرصت نکردم بخونمش
    ایکاش داستانهای کوتاه ازنویسندگان بنام اونور آبی ترجمه می کردی
    نمایشنامه خونی یه کم سخته
    ولی شعر پست قبلیت رو دوست داشتم
    یه حس غریبی دارم از وقایع آزاردهنده ای که همیشه هستن و آسمون و ستارگانی که از اون بالا میلیونها و میلیاردها ساله که بی خیال و پیوسته در سکوت نظاره گرن
    باید رابطه ای عمیق داشته باشن این دو تا
    و ناگسستنی

    ReplyDelete
    Replies
    1. آره
      نمایشنامه سخته
      این یک تجربه بود
      شروع شد اواسط سال 89 و بالاخره تمام شد در پاییز 92
      یک سری داستان انتخاب کردم
      یکی دو تا هم ترجمه کردم توی چراغ درآمده بودند
      ولی هنوز کار جدی نکردم روی ترجمه داستان
      عجله هم ندارم
      ولی کار می‌کنم
      به موقع‌اش
      مرسی کاوه که هستی

      Delete